Sunday 8 November 2009

نقدي: بسيج براي در دست گرفتن ابتكار عمل به صحنه آمده است


به گزارش خبرنگار اعزامی ایلنا، محمد رضا نقدي رئيس سازمان بسيج مستضعفين با اشاره به تشكيل سازمان بسيج مستضعفين در هفتمين همايش سراسري بسيج و رسانه كه در مشهد مقدس برگزار شد با اشاره به موضوع جنگ نرم در سطح رسانه‌ها و مطبوعات جهان حضرت امام را به عنوان بزرگترين فردي كه توانست قدرت مردم را به تاسي از حركات انبياء به ميدان آورده و آن را نه تنها در عرصه تئوري بلكه عملا به كار گرفته و بزرگترين كشورهاي قلدر دنيا را با اين قدرت از ميدان خارج كند معرفي كرد و افزود:

با اين كار بسيج از حال و هواي پاسخ گويي صرف به تهديدات و مقابله آن به يك حالت فعال براي در دست گرفتن ابتكار عمل به صحنه آمده است. شرايط نشان مي‌دهد كه دشمنان از اين نسخه بدلي تعريف جنگ نرم بسيار قوي تر از ما استفاده مي‌كنند و در حالي كه قدرت اصلي در اختيار ما قرار دارد به دليل برخي ضعف‌ها نتوانستيم از اين قدرت به نحوه احسن استفاده كنيم. امروز افكار عمومي حرف اول را در مقوله قدرت مي‌زند، رسانه ها مهمترين ابزار براي شكل دهي افكار عمومي است. امريكا به عنوان يك قدرت مسلط در دنيا توانسته موجوديت عليل و در حال احتضار خود را به عنوان يك ابر قدرت موثر به جهانيان نشان دهد و اين به خاطر عملكرد رسانه اي آنها است.
برخي آمار‌ها و گزارش هاي آمريكايي‌ها به شاخص‌هاي افول قدرت اين كشور در زمينه‌هاي مختلف اشاره دارد، طي سالهاي گذشته شاخص‌هاي اقتصادي آمريكا رو به نزول بود به خصوص در دو سال اخير اين شاخصه ها به صفر يا زير صفر رسيده است و آمريكايي كه حركات ناوگان دريايي‌اش مي‌توانست يك دولت را سرنگون كند امروز رئيس جمهور آن مجبور است براي عقد يك معامله اسلحه با كشورهاي كوچك منطقه ما رقص شمشير بكند تا آنها به بستن اين قرار داد راضي شوند. عملكرد نظامي آمريكا در عراق و افغانستان ناموفق است. آمريكا با اين مصيبت‌هايي كه در منطقه به بار آورد نشان داد كه قدرت نظامي و ارتش آمريكا ديگر كاربردي ندارد و نشان آن اين است كه چندين بار سياسيون آمريكا تصميم به جنگ و حمله [به ایران] گرفتند اما نظامي‌هاي آنها به حرف‌شان گوش نمي‌دهند. در حوزه علم و فن آوري بر اساس آمار خود آمريكايي‌ها شاخص‌هايشان به شدت كاهش يافته و بيشتر به سمت مقولات هنري، موسيقي و از اين دست مسائل رفتند و حتي كساني كه در گذشته مشتاق بودند كه هويت آمريكايي بگيرند امروز ديگر چنين علاقه‌اي نشان نمي‌دهند. با اين اوصاف همه آمريكا را به عنوان يك ابرقدرت مي‌شناسند و اين به خاطر عملكرد رسانه اي آنها است كه از هيچ ، همه چيز مي‌سازد و كاري مي‌كنند تا صداي عده‌اي قليل در دنيا از صداي ميلياردها انسان ديگر در دنيا بلندتر شود.
در حوادث پس از انتخابات رياست جمهوري همين عملكرد رسانه اي بود كه موجب شد صداي چند نفر متقلب و زور گو بلند تر از صداي ميليون‌ها نفر از ملت ايران نشان داده شود و اين نشان دهنده آن است كه دشمن از افكار عمومي و رسانه‌ها به خوبي در جهت منافع خود استفاده مي‌كند و متاسفانه ما در اين موضوع تعلل كرديم.
نقش رهبري و تدبير و دلسوزي ايشان براي مردم دارای اهمیت خاص است، اما تا زماني كه ما در اعمال و رفتار خود سازمان دهي مناسب نداشته باشيم نمي‌توانيم موج عظيم مردم را به حركت در آوريم.
نامگذاري سال‌ها از سوي مقام معظم رهبری در حقيقت يك هدف گذاري در مسير انقلاب است كه از سازمان بسيج انتظار مي‌رود بستر سازي لازم براي حركت به سمت تحقق اين اهداف فراهم آورد.
دو شاخصه ولايت و برائت از دشمنان از جمله ويژگي‌ مهم يك فرد بسيجي است. اين دو ويژگي در اغلب مردم ايران صادق است اما برخي افراد اين ويژگي‌ها را در درون خود دارند و ما بايد سعي كنيم تا آنها را با آوردن به صحنه عمل به اقدام تشويق كنيم تا با حضور صحنه هاي مختلف حتي راهپيمايي‌ها از آرمان‌هاي و دستاوردهاي انقلاب دفاع كند. همچنين بايد افرادي را كه اهل اقدام هستند سازمان دهي كرده و از ظرفيتشان بهترين استفاده را در جهت پيشرفت انقلاب اسلامي بكنيم.

بسيج سازندگي به عنوان يك نمونه موفق در سازمان بسيج تا امروز توانسته است 22 ميليون نفر روز كار سازندگي در روستاها و مناطق محروم انجام دهد و اين مي‌تواند يك الگو باشد. اين فعاليت ها و به جريان انداختن اين حركت عظيم ملت نيازمند عملكرد مناسب رسانه‌ها است تا با اتكا به بصيرت جامعه اين موانع را از پيش روي حركت آنها بردارد.گاهي رسانه‌ها محتواي غني را بدون جذابيت و برخي جذابيت‌ها را بدون محتوا به مردم ارائه مي‌كنند كه اين امر درست نيست و بنا به روش انبيا ء بايد دو موضوع جذابيت و محتوا به صورت توامان به مردم ارائه شود. هنر رسانه اين است كه محتواي ارزشي و منطبق با فطرت را با يك زبان زيبا در عرصه اجتماعي ارائه دهد و به دنبال ساختن الگوهاي مناسب و جايگزين كردن آن به جاي الگوهاي بي مورد باشد. بسيج به عنوان يك ابر رسانه‌ مي‌تواند در خدمت رسانه‌هاي كشور باشد و اين موضوع يك تعامل دو طرفه را مي‌طلبد.


No comments:

Post a Comment